jueves, 26 de septiembre de 2013

12 propostes d'ús creatiu i multimedial del programa powerpoint


Bon dia!
Avui a classe hem parlat dels Power Point, un recurs que tothom té en el seu propi ordinador i són capaços de transmetre i crear emocions,actituds i conceptes. En realitzar una presentació adquireixes la capacitat de cerca, selecció, anàlisi i síntesi de la informació i transformar-la en coneixement, i aprens a utilitzar mitjans i entorns digitals per a comunicar-se i treballar de forma col·laborativa, fins i tot a distància, per recolzar l'aprenentatge individual i contribuir a l'aprenentatge dels altres.

Després vam comentar el llibre de Joan Ferrés : "Vídeo y educación", que el podeu trobar a Google Books:

Joan Ferrés (1992) ens parla de la funció motivadora del vídeo a l’escola, fent referència a les capacitats que té el llenguatge audiovisual com a transmissor d’emocions i com aquestes poden motivar grups de persones vers unes actituds concretes. Un joc suggerent d’imatges i músiques triades amb una finalitat concreta i muntades amb Power Point a manera de seqüència té les mateixes capacitats comunicatives que un fragment de vídeo. En aquest punt seria el professor el qui construiria aquesta seqüència a fi d’iniciar una classe per treballar, per exemple: l’anorèxia i la bulímia en una sessió de tutoria. També podria el Professor encarregar a alumnes de secundària cercar les imatges, sons i crear el Power Point els mateixos alumnes. En el primer cas l’aprenentatge es donaria en el moment del debat a classe i en segon cas l’aprenentatge també es produiria en el moment de la creació.
Jo opino que és interessant el segon cas perquè l'aprenentatge és individual i els alumnes adquireixen autonomia.

La interacció amb el grup classe, és molt important, ja que, ens dóna peu a un grup de propostes interessants, com ara la de crear una sèrie de diapositives amb preguntes i enllaços a diapositives amb les respostes correctes fer una sessió de repàs d’un tema o de coneixements previs diferent i molt motivadora, talment com si es tractés d’un joc realitzat pel conjunt de la classe. En aquest cas les possibilitats d’interactivitat del mateix programa acompanyen a la interacció amb el grup classe.
Es poden fer infinitat de tipus de Power Point, tot depèn de la forma, llargària, formalitat, de fer un Power depèn del que vulguis transmetre.
Si en una diapositiva col·loquem un llorigó(en castellà gazapo, trampa), podem proposar als nostres alumnes que el trobin. El que tenim d’original en aquest cas és que en clicar sobre el llorigó (que pot ser un
text o una imatge mal col·locada o errònia) podem obrir una nova diapositiva amb els continguts correctes o un efecte sonor. Per exemple un esquema amb algun terme equivocat.

L’ús tradicional del Power Point, utilitzar-lo com a suport de l'exposició, té desavantatges també:

• Moltes vegades hi ha massa informació en les diapositives i que no es llegeix
amb claredat.
• L’orador ja no explica o relata sinó que es limita a llegir la pantalla.
• Els colors i les formes es col·loquen en pantalla de forma indiscriminada sense
atenir-se a cap ordre estètic ni utilitat. S'haurien d'utilitzar per fer relacions i servir d'utilitat
• Hi pot haver un abús dels elements multimedials. El cas més clar seria la
repetició indiscriminada de determinats tipus de sons.
• Si no hi ha un bon sistema de projecció, l’aula sempre estarà a les fosques amb
el cansament que això provoca als alumnes.
• Una idea generalitzada és que si incorporem molts efectes d’animació i transició
en la presentació, aquesta serà més interessant, en aquest cas correm el risc que,
en el millor dels casos, l’auditori miri els efectes i no escolti el discurs.
• Els oradors tenen tendència a incloure més continguts amb la falsa creença que
els alumnes ho assimilen més ràpid.
• S’estableix a classe un doble discurs, el de l’orador que va explicant i el de
l’oient que va llegint a un ritme diferent les diapositives que li mostren, i això normalment passa quant el Power Point té massa informació i lletra.

(Desenvolupat de http://pers.blanquerna.url.edu/jordisimon/doc1302a.pdf "Un problema antic").
Tutorial Powerpoint 2013- Cómo hacer presentaciones en Powerpoint: 

No hay comentarios:

Publicar un comentario