Bon dia!
Avui a classe hem comentat un llibre, concretament Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents.
![]() |
Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents http://www.fzayas.com/portfolio/usos-educatius-dels-blogs/
Al llegir aquest llibre vam coneixer molts conceptes que abans no sabiem, tals com:
|
- Blog: Un blog és un lloc web periòdicament actualitzat que recopila cronològicament textos, articles, fotografies, vídos, sons, etc. d’un autor o diversos autors, apareix en primer lloc el més recent. Els autors o autor conserven sempre la llibertat de deixar publicat el que consideri pertinen. Per crear un blog sempre s'ha de tenir en compte: Expressar-se amb claredat i correcció formal,emprar de forma coherent diversos recursos multimèdia (imatges, sons, vídeo),etiquetar correctament les entrades a fi de poder identificar amb facilitat els continguts de cada matèria i dels diversos temes,respectar l'autoria en tot moment i no citar a persones,
activitats de persones o institucions les quals no han donat autorització
explícita.
El terme blog prové de les paraules web i log, es pot utilitzar per escriure sobre la pròpia vida com si fos un diari, però publicat a internet en línia que permet que els lectors interactuïn, o sobre temes d'interès per l'autor i per aquells que el llegeixen.
Es caracteritza per la seva facilitat d’ús, i això permet actualitzar continguts ràpidament, informar, compartir, generar debats,... és un espai d'expressió sense límits. Hi han diverses classes de blogs:
El terme blog prové de les paraules web i log, es pot utilitzar per escriure sobre la pròpia vida com si fos un diari, però publicat a internet en línia que permet que els lectors interactuïn, o sobre temes d'interès per l'autor i per aquells que el llegeixen.
Es caracteritza per la seva facilitat d’ús, i això permet actualitzar continguts ràpidament, informar, compartir, generar debats,... és un espai d'expressió sense límits. Hi han diverses classes de blogs:
- Blogs de centre: revistes digitals, integren textos informatius, d’opinió, difonen programes educatius.
- Blogs destinats a seminaris i cursos de formació en TIC per al professorat: recurs perquè els assistents tinguin informació a disposició de manera permanent
- Blogs de professors: comunicar les seves reflexions sobre educació.
- Blogs d'aula
- Blog d'aula del professor: la funció és proporcionar als alumnes informació, proposar activitats complementàries, donar instruccions per a tasques diverses, mostrar recursos multimèdia i enllaços a llocs d’interès, mostrar mitjançant recursos multimèdia activitats realitzades a l’aula.
- Blog de professor-alumnes: professors penjen activitat, els alumnes la realitzen o creen debats...- Blog d'aula de l'alumne: els blogs creats i administrats individualment pels alumnes.
- Web 2.0: El terme web 2.0 va ser introduït per Tim O’Reilly per referir-se a un nou model de la Web basat en comunitats, on existeix la possibilitat de que els usuaris creïn i organitzin els continguts, es comuniquin entre ells (web social) mitjançant noves tecnologies com els blocs, els wikis, etc. i el puguin compartir.
- Blogosfera: La Blogosfera és un conjunt de comunitats unides i dels seus blogaires. La blogosfera educativa està formada per xarxes de blocs relacionades amb l'educació als quals anomenem edublogs; hi ha moltes tipologies: blocs de centres, de professorat i/o alumnat, de formació, etc. La blogosfera grupa tots els weblogs i té la funció de regular la qualitat dels continguts
- Etiquetes: són elements que faciliten l'organització i identificació dels continguts, una manera d'organitzar la informació cada vegada més comuna en entorns virtuals i en la web 2.0.
- Blogosfera: Un blogaire és aquell crea i manté actualitzat el seu blog. Sovint es cerca i es demana la interacció entre l'autor i els lectors a través dels comentaris. Els lectors d'un blog sovint tenen el seu propi blog i en aquest cas es pot arribar a establir un diàleg públic entre blogaires. També és freqüent (i aconsellable) afegir/trobar en un blog una llista d'enllaços a altres blogs (aquesta llista rep el nom de blogroll) de manera que la visita a un blog ens pot portar a un segon bloc i des d'aquest a un tercer i així successivament. La Blogsfera educativa engloba el conjunt de blocs sobre aquesta temàtica i les interaccions entre els blocaires, els lectors dels bloc i els altres blocaires.
- Blogosfera: Un blogaire és aquell crea i manté actualitzat el seu blog. Sovint es cerca i es demana la interacció entre l'autor i els lectors a través dels comentaris. Els lectors d'un blog sovint tenen el seu propi blog i en aquest cas es pot arribar a establir un diàleg públic entre blogaires. També és freqüent (i aconsellable) afegir/trobar en un blog una llista d'enllaços a altres blogs (aquesta llista rep el nom de blogroll) de manera que la visita a un blog ens pot portar a un segon bloc i des d'aquest a un tercer i així successivament. La Blogsfera educativa engloba el conjunt de blocs sobre aquesta temàtica i les interaccions entre els blocaires, els lectors dels bloc i els altres blocaires.
- Blogroll: és un element molt importat que estableix relacions amb altres blogs, i perquè realment sigui efectiu cal ser molt acurat a l’hora d’elaborar-lo.
- RSS: És la eina clau en la gestió de la informació de la web 2.0. "No navegues, deja que Internet llegue a ti" (Aníbal de la Torre).
- Wikis: Eina per al treball col·laboratiu i obert. Permeten a usuaris crear i editar els continguts del lloc web.
- Fòrums virtuals: Són molt emprats en aprenentatge virtual per debatre, elaborar propostes...
- Marcadors socials: Webs senzilles que ens permeten organitzar els nostres enllaços favorits i compartir-los.
- Editors de documents i altres eines: Existeixen editors en línia per a textos, fulls de càlcul, presentacions, i amb altres aplicacions com llibretes de notes, bases de dades, wiki, xat, correu... També hi ha correctors ortogràfics i editors específics per a presentacions.
Tota aquesta informació ha sigut extreta de: BALAGUÉ, F.; ZAYAS, F. Usos educatius dels blogs. recursos, orientacions i experiències per a docents. Barcelona: editorial UOC, 2010. També de:
No hay comentarios:
Publicar un comentario